Herkenbaar, samenhangend en doelgericht
18 september 2024 
1 min. leestijd

Herkenbaar, samenhangend en doelgericht

Herkenbaar

De consistente en zichtbare toepassing van de CONSENT-methode in onze school zorgt ervoor dat burgerschap dagelijks wordt beleefd. Dit creëert een sterke sociale cohesie, waarin studenten zich thuis voelen en de school aanvoelt als een grote familie. Een plek waar je ruzie kunt maken en toch altijd voor elkaar klaarstaat. Vivere is een leergemeenschap waarin iedereen bij elkaar hoort en de school verbinding creëert. Dit wordt ook buiten de schoolmuren opgemerkt: bij externe activiteiten zoals bedrijfsbezoeken, museumexcursies of schoolkampen ontvangen we steevast positieve feedback over het gedrag en de houding van onze studenten. Wat bij ons binnen de school als vanzelfsprekend wordt gezien, valt op in de buitenwereld en wordt geprezen door bezoekers.

Samenhangend

De samenhang bij Vivere komt tot uiting in elke laag van de school: de visie, de kernwaarden, het onderwijsbeleid, de dagelijkse gang van zaken en de manier waarop Vivere is georganiseerd zijn allemaal verweven met elkaar. Dit zorgt voor een consistente omgeving waarin onze waarden en methodes elkaar versterken en ondersteunen.

Doelgericht: een op ontwikkeling gerichte aanpak

Bij Vivere hanteren we een ontwikkelingsgerichte aanpak ten aanzien van burgerschapsonderwijs. We creëren een omgeving waarin studenten voortdurend worden geconfronteerd met kernwaarden zoals gelijkwaardigheid, verantwoordelijkheid en respect, waardoor er een natuurlijke ontwikkeling kan plaatsvinden.

Aanbod

Als team creëren we ook actief aanbod rondom het thema burgerschap. Dat aanbod bestaat bijvoorbeeld uit het aanschaffen van lessen of methodes zoals de bouwstenen van Erasmus of het lespakket van het Wereldnatuurfonds. Ook verwerken stafleden de doelen in thema's en excursies. Iedere bouw houdt zelf op de groep een logboek bij om te kijken of het thema Burgerschap genoeg belicht is.

Vastlegging in het portfolio

Deze ontwikkeling wordt zorgvuldig vastgelegd in hun portfolio, specifiek in de onderdelen consent-methode en lifeskills. Tijdens reflectieweken nemen we de tijd om actief te reflecteren op de persoonlijke groei van elke student en passen we hun portfolio waar nodig aan, zodat hun ontwikkeling altijd up-to-date en inzichtelijk is.

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen