Gelijkwaardigheid is één van de kernwaardes van Vivere
Bij Vivere geloven we in het gelijkheidsbeginsel: ieder mens is van gelijke waarde, ongeacht zijn of haar denkbeelden, achtergrond, geloof of gebruiken. Dit betekent dat we niet verplicht zijn om alle denkbeelden zelf waardevol te vinden, maar wél dat ieder individu met zijn eigen overtuigingen en gewoonten evenveel respect verdient. Binnen Vivere streven we ernaar dat iedere student, iedere ouder en iedere staflid als gelijkwaardig wordt behandeld.
Het mensbeeld
Onze visie benadrukt:
Ieder mens is uniek, heeft potentieel, is gelijkwaardig, draagt alle antwoorden in zichzelf en heeft een verlangen om zichzelf te worden.
Dit mensbeeld vormt het fundament van onze schoolcultuur.
Studenten in plaats van leerlingen
We noemen onze kinderen bewust "studenten" en behandelen hen niet als leerlingen die gestuurd worden, maar als zelfstandige individuen die hun eigen pad kiezen. Het is deze houding waarmee we voorleven wat gelijkwaardigheid betekent.
De waarde van de beeldvormingsronde in de consent-methode
Ook in onze werkwijzen wordt gelijkwaardigheid weerspiegeld. Zo hanteren we de consent-methode waarin iedere stem telt, of je nu 6 jaar bent of staflid. In de beeldvormingsrondes wordt altijd geluisterd naar ieders perspectief: wat beweegt iemand? Waarom wil iemand verandering? Wat betekent dit voor de gemeenschap? Deze kringen bieden de ruimte voor diepgaande vragen en empathische gesprekken, waarbij iedereen zijn of haar eigen rol heeft.
Verschillen overbruggen
Tegelijkertijd maken we duidelijk dat gelijkwaardigheid niet gelijkheid betekent. Iedereen bij Vivere is van gelijke waarde, maar niemand is hetzelfde. We hebben verschillende talenten, behoeftes, en vaardigheden. Deze verschillen vormen de kracht van onze gemeenschap en vragen om maatwerk in hoe we studenten ondersteunen. Waar het ene kind bijvoorbeeld behoefte heeft aan een rustige ruimte, zoekt een ander juist uitdaging en prikkels. Bij Vivere is er aandacht voor deze verschillen, zodat ieder kind zich kan ontwikkelen op zijn of haar eigen manier. Er is ook ruimte om verschillende visies van ouders bespreekbaar te maken met elkaar.
Gelijkwaardigheid verankerd in schoolorganisatie en statuten
Tot slot proberen we ook onze organisatie zo gelijkwaardig mogelijk in te richten. Studenten hebben via diverse kringen en moties de mogelijkheid om mee te beslissen over allerlei facetten van het schoolleven—van schoolregels tot de inrichting van ruimtes. Zo ervaren ze direct hoe gelijkwaardigheid in de praktijk werkt, en worden ze voorbereid op hun rol in een bredere samenleving waar iedereen een waardevolle stem heeft.