Gelijkwaardigheid

Gelijkwaardigheid is één van de kernwaardes van Vivere

Bij Vivere geloven we in het gelijkheidsbeginsel: ieder mens is van gelijke waarde, ongeacht zijn of haar denkbeelden, achtergrond, geloof of gebruiken. Dit betekent dat we niet verplicht zijn om alle denkbeelden zelf waardevol te vinden, maar wél dat ieder individu met zijn eigen overtuigingen en gewoonten evenveel respect verdient. Binnen Vivere streven we ernaar dat iedere student, iedere ouder en iedere staflid als gelijkwaardig wordt behandeld.

Het mensbeeld

Onze visie benadrukt:

Ieder mens is uniek, heeft potentieel, is gelijkwaardig, draagt alle antwoorden in zichzelf en heeft een verlangen om zichzelf te worden.

Dit mensbeeld vormt het fundament van onze schoolcultuur.

Studenten in plaats van leerlingen

We noemen onze kinderen bewust "studenten" en behandelen hen niet als leerlingen die gestuurd worden, maar als zelfstandige individuen die hun eigen pad kiezen. Het is deze houding waarmee we voorleven wat gelijkwaardigheid betekent.

Ook in onze werkwijzen wordt gelijkwaardigheid weerspiegeld. Zo hanteren we de consent-methode waarin iedere stem telt, of je nu 6 jaar bent of staflid. In de beeldvormingsrondes wordt altijd geluisterd naar ieders perspectief: wat beweegt iemand? Waarom wil iemand verandering? Wat betekent dit voor de gemeenschap? Deze kringen bieden de ruimte voor diepgaande vragen en empathische gesprekken, waarbij iedereen zijn of haar eigen rol heeft.

Verschillen overbruggen

Tegelijkertijd maken we duidelijk dat gelijkwaardigheid niet gelijkheid betekent. Iedereen bij Vivere is van gelijke waarde, maar niemand is hetzelfde. We hebben verschillende talenten, behoeftes, en vaardigheden. Deze verschillen vormen de kracht van onze gemeenschap en vragen om maatwerk in hoe we studenten ondersteunen. Waar het ene kind bijvoorbeeld behoefte heeft aan een rustige ruimte, zoekt een ander juist uitdaging en prikkels. Bij Vivere is er aandacht voor deze verschillen, zodat ieder kind zich kan ontwikkelen op zijn of haar eigen manier. Er is ook ruimte om verschillende visies van ouders bespreekbaar te maken met elkaar.

Gelijkwaardigheid verankerd in schoolorganisatie en statuten

Tot slot proberen we ook onze organisatie zo gelijkwaardig mogelijk in te richten. Studenten hebben via diverse kringen en moties de mogelijkheid om mee te beslissen over allerlei facetten van het schoolleven—van schoolregels tot de inrichting van ruimtes. Zo ervaren ze direct hoe gelijkwaardigheid in de praktijk werkt, en worden ze voorbereid op hun rol in een bredere samenleving waar iedereen een waardevolle stem heeft.

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen