Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid op Vivere: groeien door vrijheid en betrokkenheid

Bij Vivere geloven we dat verantwoordelijkheid een cruciale pijler is in de ontwikkeling van onze studenten. Verantwoordelijkheidsbesef betekent dat je verantwoordelijkheid neemt voor je woorden, daden en ook voor de dingen die je niet doet. Het betekent dat je anderen niet schaadt, maar ook dat je de gemeenschap en de democratie wilt ondersteunen om goed te functioneren. En hoe je dat doet? Dat bepaalt iedereen voor zichzelf, met respect voor de vrijheid van de ander.

Vrijheid en verantwoordelijkheid hand in hand

In ons democratisch onderwijs geven we studenten de vrijheid om hun eigen weg te kiezen, maar met die vrijheid komt ook de verantwoordelijkheid voor henzelf, voor de school, en zelfs voor de bredere samenleving en onze planeet. Het draait allemaal om balans: vrijheid wordt pas echt waardevol als je leert wat er nodig is om die vrijheid verantwoord te dragen. Wij helpen onze studenten hierin te groeien door praktische ervaringen die verantwoordelijkheid stimuleren.

Certificatensysteem

Binnen Vivere hebben we verschillende manieren waarop we studenten leren verantwoordelijkheid te dragen. Zo werken we met een certificatensysteem. Wanneer een student bijvoorbeeld aantoont dat hij of zij zonder toezicht veilig en verantwoord kan spelen op het plein, dan kunnen ze hier een certificaat voor krijgen. Dit certificaat kan echter ook weer worden ingetrokken wanneer blijkt dat het niet goed gaat. Zo oefenen studenten actief met het leren omgaan met verantwoordelijkheid; niet als straf, maar als kans om te groeien.

Corvee en schoonmaken - de mini-maatschappij in de praktijk 

Daarnaast dragen studenten op Vivere gezamenlijk zorg voor de schoolomgeving. Dit betekent bijvoorbeeld dat zij afwisselend verantwoordelijk zijn voor corvee en afwasdiensten. Het gaat erom te ervaren dat verantwoordelijkheid delen ook betekent dat we allemaal bijdragen aan een fijne omgeving waarin iedereen zich prettig voelt. Het zijn vaak deze ogenschijnlijk simpele taken waarin we de diepste lessen vinden: hoe ga je om met verplichtingen? Hoe zorg je ervoor dat een taak die niet altijd even leuk is, toch goed uitgevoerd wordt?

Kringen: verantwoordelijkheid in praktijk

Ook onze kringstructuur is een belangrijk onderdeel van hoe we werken aan verantwoordelijkheidsbesef. Studenten kunnen zich aansluiten bij verschillende kringen die specifieke verantwoordelijkheden hebben. Denk bijvoorbeeld aan de kookkring die dagelijks de lunch verzorgt, de kippenkring die de zorg draagt voor onze kippen, of de IT-kring die verantwoordelijk is voor de computers en het wifi-netwerk. Deze kringen geven studenten de kans om verantwoordelijkheid te dragen voor een specifiek onderdeel van de school, samen te werken met anderen en concrete doelen te bereiken.

In elke kring leren studenten niet alleen om zorg te dragen voor de praktische taken, maar ook om rekening te houden met elkaar, samen beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid af te leggen. Zo verbinden ze hun eigen acties met het grotere geheel van de leergemeenschap. Deze betrokkenheid helpt hen niet alleen binnen de muren van Vivere, maar bereidt hen ook voor op hun rol in de samenleving.

Verantwoordelijkheid als levensles

Bij Vivere draait het om meer dan alleen leren uit boeken. Onze visie op verantwoordelijkheid gaat over het leren dragen van je eigen keuzes, over ontdekken wat het betekent om onderdeel te zijn van een (leer)gemeenschap en hoe je actief kunt bijdragen aan een betere omgeving — zowel binnen de school als daarbuiten. Door verantwoordelijkheid te oefenen, leren onze studenten wat het betekent om echt betrokken te zijn, om te geven om de ander, en om zich bewust te worden van hun eigen rol in het grotere geheel.

Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn de bouwstenen van wie je wordt. En juist door die verantwoordelijkheid actief te oefenen, leren onze studenten groeien, niet alleen als student, maar als burger en als mens.

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen