Vrijheid van meningsuiting
24 oktober 2024 
2 min. leestijd

Vrijheid van meningsuiting

Vrijheid van meningsuiting betekent dat je mag zeggen of schrijven wat je denkt of tegen de opvatting van anderen in mag gaan. Iedereen mag dus ook zijn of haar geloof uitdragen, of zijn of haar mening aan anderen voorhouden. Daarbij moet je je wel houden aan de wet.

De consent-methode

Bij Vivere werken wij met de consent-methode. Deze methode borgt, en zorgt ervoor dat alle leden van onze leercommunity moties kunnen indienen in diverse kringen. Studenten kunnen in de schoolkring bijvoorbeeld:

  • regels en afspraken wijzigen,
  • verandering brengen in zaken waar ze het niet mee eens zijn,
  • invloed uitoefenen op hun directe omgeving (inrichting van de school, materiaal gebruik, excursies, vakdocenten, kamp, etc.).

Actief leren om je stem te laten horen

Zowel het indienen van een motie om iets te veranderen, als het gesprek over de motie zelf, waarbij iedereen uitgebreid aanbod komt om zijn of haar mening te uiten, draagt enorm bij aan het vrij je mening mogen uiten. Ook het leren beargumenteren van je mening staat centraal, omdat veranderingen alleen mogelijk zijn met de consent van alle aanwezigen.

Gespreksetiquette

Doordat we tijdens consent-kringen werken met gespreksetiquette, creëren we een veilige omgeving om je stem te laten horen. We gaan niet met elkaar in discussie of degene die het hardste roept krijgt de beurt. Hieronder een overzicht van de etiquette die we dagelijke met elkaar gebruiken en oefenen! Meer weten over deze methode? Lees ook de blogs van oprichter Baudy Wichers en Rachel Kruk.

Iedereen komt aan de beurt

 Ongeacht je rol, ongeacht je functie, ongeacht je leeftijd. Zit je bij de kring, dan kom je aan de beurt. Ja, óók de stagiaire of dat kind van 7 jaar. Een frisse blik is onbetaalbaar.

Val elkaar niet in de rede

 Laat elkaar rustig uitpraten. Haal de haast eruit, dan komt de vaart erin.

Alleen vragen ter verduidelijking

Niet braaf mee knikken, stel vragen als je het niet begrijpt!

Geen discussie
Je hoeft jouw gezichtspunt niet te verdedigen. Het gaat er niet om wie gelijk heeft, maar het gaat erom zo veel mogelijk informatie boven tafel te krijgen.

Ga door met rondes tot alles gezegd is

Werk samen toe naar een breed plaatje van alle consequenties, opties en mogelijkheden.

Luister goed naar elkaar

Luisteren om te begrijpen. Hoor alle gezichtspunten, verzamel deze informatie en schep zo samen een brede context. Zo kom je tot het beste besluit.

Voorbeelden van moties uit de praktijk

Onrechtvaardigheid

Een motie over snoep mee op kamp. We hebben vergaderd over de hoeveelheid snoep ermee mocht. Tijdens het gesprek hierover waren er twee studenten (eentje met een lactose allergie en eentje die halal eet) die inbrachten dat zij meer snoep mee wilden nemen, omdat zij doorgaans niet met het snoep van anderen konden mee eten vanwege hun voedselbeperkingen. Zij vonden dat oneerlijk.

Ieder een andere wens over het gebruik van een ruimte

Een motie over het gebruik van een leegstaande ruimte. Verschillende groepen wilden hiervan gebruik maken en hadden ieder een eigen mening over het gebruik van de ruimte.

Hoogoplopende en uiteenlopende perspectieven bij elkaar brengen

Een motie over het gebruik van mondkapjes op school toen er een dringend advies was voor het dragen van mondkapjes vanaf een bepaalde leeftijd. Hierover liepen de meningen uiteen en ieder kreeg de gelegenheid om zijn of haar mening hierover te uiten.

De 5 basisregels van Vivere

Vivere hanteert 5 basisregels. Één daarvan is dat mijn vrijheid reikt tot aan de vrijheid van de ander. Vrijheid gaat namelijk verder dan alleen vrijheid van meningsuiting.

De acties en vrijheden van een persoon, mogen geen schade berokkenen aan anderen. Dus: fysiek en/of emotioneel geweld, zoals slaan, schoppen, duwen, pesten, kleineren, intimideren, klieren, grof taalgebruik etc. is niet toegestaan. Stop = stop.
Hier lees je meer over de 5 basisregels op Vivere, die naast de consent-methode zorgen voor een veilige, vrije schoolcultuur.



Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen