Aanbod burgerschap verwerkt in thema's
21 augustus 2024 
2 min. leestijd

Aanbod burgerschap verwerkt in thema's

Het thema burgerschap komt ook actief naar voren tijdens allerlei themadagen en weken. Hierbij een greep uit het jaar 2023 / 2024 van hetgeen wij allemaal doen:

De Martin Luther King dag

Een dag waarbij we in het bijzonder hebben stilgestaan bij wie Martin Luther King was. Onderwerpen die aan bod zijn geweest: discriminatie, democratische cultuur, solidariteit en mensenrechten.

Dag van Godsdienstvrijheid

Een dag waarbij we in het bijzonder hebben stilgestaan bij wat godsdienstvrijheid nu precies is. Welke godsdiensten er allemaal zijn in de wereld en waarom vrijheid en autonomie in het kader van geloof zo ontzettend belangrijk is.

Week tegen pesten

We hebben meegedaan met de week tegen pesten en de lespakketten: denk ff na als het om geklets gaat, aangeschaft. We hebben het gehad over de invloed van roddelen in de groep. Afspraken gemaakt over pesten en hoe ermee om te gaan.

Superthema ‘Andere tijden’

 We hebben het gehad over het ontstaan van de wereld, onze plek in de ruimte en begin van het leven. Welke verschillende verhalen zijn hierover. We verkende verhalen als de oerknal, maar ook scheppingsverhalen vanuit geloofsovertuigingen. Hier hebben kinderen ook veel eigen visie gevormd en deze gepresenteerd aan elkaar.

Daarnaast hebben we binnen dit thema ook een reis door de geschiedenis gemaakt, met daarbij blik op machtsverdeling door de tijd heen (koning, boeren, leenmannen). We hebben erg veel met elkaar gesproken over macht, gelijkwaardigheid en discriminatie.

Superthema ik & de ander

We organiseerde in dit thema o.a. een karate workshop. We spraken zowel in de workshop als in kringmomenten erna over ik-en-de-ander-dynamieken, identiteit & grenzen.

Superthema ‘Ik op de wereld’

👉 Binnen dit thema hebben we uitgebreid met elkaar de verschillende kinderrechten doorgenomen.
👉 We hebben het over identiteit gehad – wie ben ik en wie ben ik in relatie tot de groep (autonomie, begrip, verdraagzaamheid).
👉 We hebben met elkaar projecten gedaan rondom diversiteit – wie zijn wij, wat zijn onze verschillen?
👉 We bespraken diversiteit in geloof. We hebben verschillende geloven behandeld. Kinderen zelf laten nadenken en ook eigen keuzes hierin leren maken, maar vanuit respect voor de ander.

Voorlezen = voorleven

We lezen veel voor op Vivere. Dit is natuurlijk goed voor de taalontwikkeling, maar wanneer een boek een maatschappelijk thema bevat, dan snijdt het mes aan twee kanten.

👉 Zo hebben we op een bouw voorgelezen in het boek ‘Kinderen van ver’ en het thema ‘vluchtelingen’ behandeld. We voerden naar aanleiding hiervan kring gesprekken over begrip en hoe je je kan verplaatsen in anderen. Het was mooi om te zien dat veel kinderen ook besefte wat zij zelf nu hadden.  
👉 We hebben ook voorgelezen uit ‘Superkrachten in je hoofd’ over mindful leven en hoe ieders hoofd anders kan werken en anders kan denken.

Thema ‘gezond leven’

 In dit thema hebben we gekeken wat voor iedereen gezond leven betekent. De uiteenlopende opvattingen daarover en hoe je goed voor jezelf en andere kunt zorgen.

Week van biodiversiteit

We hebben meegedaan aan de week van de biodiversiteit. We hebben in onze externe moestuin e.e.a. aangelegd, we spraken over biodiversiteit: wat is dat nu precies? En hebben samen zaadbommen gemaakt.

Superthema ‘verbinding en feest’

Binnen dit thema zoomen we in op 'wat betekent feest voor jou?' en 'op welke manieren vier jij feest?' Kinderen leren hoe divers feesten en vieringen zijn en krijgen begrip voor gebruiken van anderen. Ook bezoeken we tijdens de Kerst altijd verzorgingstehuizen en sturen we de buurt en eenzame ouderen een Kerstkaartje. Op die manier hebben we vooral in de decembermaand aandacht voor solidariteit, eenzaamheid en begrip.


Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen