Bemiddelingskring bij Vivere: oefenen met verantwoordelijkheid en empathie

Bemiddelingskring bij Vivere: oefenen met verantwoordelijkheid en empathie

Bij Vivere geloven we in de kracht van reflectie, verantwoordelijkheid en empathie – vaardigheden die essentieel zijn voor zowel persoonlijke groei als het bouwen van sterke sociale relaties. De bemiddelingskring (BMK) speelt hierin een centrale rol. Het is een veilige ruimte waar kinderen leren conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en naar elkaar te luisteren. Dit proces is niet alleen waardevol voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, maar bereidt hen ook voor op volwassen situaties waarin zelfreflectie en samenwerking cruciaal zijn.

Hoe werkt de BMK?

De bemiddelingskring begint met een motie. De indiener van de motie en de betrokkenen worden uitgenodigd om hun perspectief te delen. Getuigen en neutrale deelnemers kunnen worden betrokken, samen met een gespreksleider die het proces in goede banen leidt.

Fases in de bemiddelingskring:

  1. Motie bespreken
     Het proces begint met de motie. Bijvoorbeeld:
    “Jacob heeft mij geduwd en dat vind ik niet eerlijk. Hij is 2 jaar ouder en een jongen.”
  2. Beeldvormingsronde
     In deze fase wisselen de deelnemers gezichtspunten uit en stellen ze vragen totdat het beeld helder is. Voorbeelden van vragen zijn:
    • “Klopt het dat je hebt geduwd? Wat maakte dat je dit deed?”
    • “Angela, we horen dat jij nare opmerkingen maakt over zijn tanden. Kun je daar meer over vertellen?”
    • “Angela, hoor je hoe Jacob zich gekwetst voelt door jouw opmerking?”

Door vragen te stellen en goed te luisteren, leren kinderen niet alleen de situatie beter begrijpen, maar ook empathie ontwikkelen voor de ander.

  1. Meningsvormingsronde
    Wanneer iedereen het verhaal begrijpt, reflecteren de deelnemers op hun eigen aandeel in het conflict en vormen ze een mening over wat er is gebeurd.
  2. Oplossingsronde
    In deze fase werken de deelnemers samen aan een oplossing. In het genoemde voorbeeld gebeurde er iets bijzonders: Jacob gaf toe dat hij spijt had van zijn duwactie en Angela erkende dat haar opmerking gemeen was omdat ze jaloers was. Beide boden spontaan hun excuses aan.
  3. Besluitvorming
    Tot slot wordt een gezamenlijk besluit genomen. In dit voorbeeld was het besluit simpel: sorry zeggen en zand erover

Waarom is de BMK zo waardevol?

De bemiddelingskring leert kinderen al op jonge leeftijd belangrijke vaardigheden zoals verantwoordelijkheid nemen, luisteren naar verschillende perspectieven en samenwerken aan oplossingen. Wat voor volwassenen al een uitdaging kan zijn, oefenen kinderen bij Vivere op een respectvolle en constructieve manier.

De bemiddelingskring is meer dan een instrument voor conflictbeheersing. Het is een waardevolle leerervaring die kinderen helpt groeien in hun sociaal-emotionele ontwikkeling en hen voorbereidt op een wereld waarin samenwerking en empathie essentieel zijn. 

 

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen