Daphne's ervaringen met Vivere: 3 jaar later
24 juli 2024 
1 min. leestijd

Daphne's ervaringen met Vivere: 3 jaar later

Daphne Uyterlinden schreef op 18 mei 2021 al een mooie review over haar prille ervaringen op Vivere. Nu ruim drie jaar later schreef ze er weer eentje. Hier worden we natuurlijk heel blij van!

Dat ga je niet leren dit jaar ❌

Op de eerste dag in groep 4 had onze dochter een kennismakingsgesprek met de juf.

De eerste vraag was, wat ze zou willen leren dat jaar. Daar hoefde ze niet lang over na te denken!
🌍 hoe kan het dat het altijd heet blijft binnen in de aarde?
💦 Hoe kan het dat het water nooit op raakt?
🦖 Hoeveel verschillende dinosaurussen waren er?

Enthousiast keek ze de juf aan. Die was wat overdonderd door de vragen en antwoordde; “Dat ga je niet leren dit jaar.” ❌

Teleurgesteld ging mijn dochter naar huis.  Na een paar weken vaste lessen afwerken en de hele dag op haar stoel zitten, werd ze boos en gefrustreerd. Haar vragen werden niet beantwoord. Ze zei dat het enige wat ze op school leerde was wachten, wachten, wachten.

Onze oudste twee kinderen hebben we heel lang in het reguliere onderwijs proberen te houden met alle negatieve gevolgen van dien. Bij onze dochter hebben we het niet zo lang aangekeken.

Een andere vorm van onderwijs

Al heel snel zijn we op zoek gegaan naar een andere vorm van onderwijs en vonden Vivere. 🙏

Toen ze haar vragen daar voorlegde was het antwoord: “Wat een goede vragen. Ik denk dat nog meer kinderen hierin geïnteresseerd zijn. Laten we kijken wat we nodig hebben om de antwoorden te vinden.“

Ze moest na de overstap even wennen, maar daar was alle ruimte en begrip voor.

Nu hebben we ons enthousiaste, leergierige meisje terug

Ze doet mee met lessen op haar eigen niveau en werkt aan vakken die haar interesseren. Daarnaast doet ze mee met yoga, bushcraft en hebben ze met de hele school een musical gemaakt en opgevoerd.

Er is veel aandacht voor gezond eten en (buiten) spelen. De regelmatige uitstapjes naar musea en theatervoorstellingen zijn de kers op de taart.

Andere mensen vragen regelmatig in welke klas ze zit en of ze in de toekomst naar een ‘gewone‘ middelbare school gaat. Het blijft lastig uit te leggen dat ze niet in één leerjaar met alleen maar leeftijdgenoten zit en dat ze volledig haar eigen lesprogramma bepaalt, geen toetsen heeft en niet overgaat naar een volgende klas.

Voor ons is dit dé manier van onderwijs die past bij onze kinderen. Er is een dagstructuur, er wordt een portfolio van de vorderingen bijgehouden en de kinderen hebben medezeggenschap over wat er op school gebeurt.

Een team wat de kinderen écht ziet

Dit alles wordt begeleid door hele fijne stafleden die de kinderen écht zien. Wij en onze kinderen willen niet anders meer. Ik kan het iedereen aanraden!

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen