Dagritme van de basisschool

Een dag op Vivere is nooit precies hetzelfde, en dat is wat onze school zo uniek maakt. Toch volgen we een fijne, vertrouwde structuur die ervoor zorgt dat iedere student weet waar hij of zij aan toe is. Van een ontspannen inloop in de ochtend tot de levendige middag vol activiteiten: we nemen je graag mee door een dag bij Vivere.

08:30 - 09:30 uur - Inloop (VSO)

De dag begint rustig met de vrije inloop. Tussen 08:30 en 09:30 uur kunnen kinderen op hun eigen tempo binnenkomen en zich voorbereiden op de dag. Of ze nu meteen willen beginnen met een project, een spel willen spelen, of gewoon even willen bijkletsen met vrienden – het kan allemaal. De inloop biedt ruimte voor ieder kind om de dag te beginnen zoals hij of zij dat prettig vindt.

09:30 uur - Ochtendkring

Om 09:30 uur komen we samen voor de ochtendkring in de basisruimte. Dit is een belangrijk moment van de dag: samen bespreken we de planning, hoe iedereen zich voelt, en is er ruimte voor het delen van actueel nieuws of een superthema. Dit helpt ons om verbonden te blijven, nieuwsgierig te blijven naar elkaar, en de dag positief te starten. De ochtendkring legt een basis van betrokkenheid, zodat ieder kind zich gehoord voelt.

10:00 uur - Pauze

Na de ochtendkring is het tijd voor een korte pauze. We eten samen een stuk fruit in de kantine, even een moment om op te laden en ons voor te bereiden op de komende activiteiten. Een gezond en gezamenlijk pauzemoment zorgt voor verbinding en energie.

10:15 - 12:15 uur - Focustijd > lessen en activiteiten

Om 10:15 uur begint het leren echt. Gedurende de ochtend werken we aan verschillende lessen en activiteiten die passen bij de interesses en leerdoelen van de kinderen. Of het nu gaat om een creatieve workshop, een wetenschappelijke ontdekking, of een rustige leessessie – de invulling is divers en altijd afgestemd op individuele behoefte. Tussendoor kunnen de kinderen altijd even naar buiten voor een korte frisse neus of wat beweging. Deze flexibiliteit helpt hen om geconcentreerd en ontspannen te blijven.

12:15 - 13:30 uur - Lunch

Rond 12:15 uur staat de gezamenlijke lunch klaar in de kantine. Samen eten is een waardevol moment van de dag. Het geeft de kinderen de kans om even los te komen van de activiteiten en gewoon gezellig te kletsen met hun vrienden. Iedereen kan ontspannen, genieten van de maaltijd en zich voorbereiden op de middag.

Op woensdag en vrijdag start de BSO vanaf 12:15 uur.

13:30 - 15:30 uur: Focustijd > lessen en activiteiten

Na de lunch gaat het programma verder met middagactiviteiten. Net zoals in de ochtend is dit een mix van vaklessen, creatieve activiteiten, of vrij spel. De middag is vaak het moment waarop kinderen diep in hun projecten duiken of hun passies verder verkennen. Zo kunnen ze aan een knutselproject werken, muziek maken, of zich verdiepen in een wetenschappelijk onderwerp. De vrijheid om eigen keuzes te maken binnen een vaste structuur helpt hen hun zelfstandigheid en creativiteit verder te ontwikkelen. Om 15:15 uur is er een dagafsluiting, waarbij er gezamenlijk wordt opgeruimd en we met elkaar uitchecken.

15:30 uur - Overgang naar BSO

Om 15:30 uur is het tijd voor de overgang naar de buitenschoolse opvang (BSO). We houden een snackbuffet klaar voor de kinderen, zodat ze even kunnen pauzeren en genieten van wat lekkers. De overgang van school naar BSO is soepel en biedt ruimte om de dag af te bouwen in een ontspannen sfeer.

15:30 - 17:30 uur - BSO-activiteiten

De middag in de BSO staat in het teken van gezelligheid en vrijheid. De kinderen kunnen kiezen om vrij te spelen, deel te nemen aan georganiseerde activiteiten, of gewoon even rustig iets voor zichzelf te doen. Of het nu gaat om een spel, creatief bezig zijn, of gewoon relaxen – bij de BSO is er voor iedereen iets te doen totdat het tijd is om naar huis te gaan.

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen