๐—ž๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ท๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ฒ๐—ป: ๐—˜๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐˜€๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ดโ€ฆ ๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ป๐˜‚?
19 maart 2024 
1 min. leestijd

๐—ž๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ท๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ฒ๐—ป: ๐—˜๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐˜€๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ดโ€ฆ ๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ป๐˜‚?

Bij Vivere gaan we uit van een eenvoudige waarheid: kinderen begrijpen vaak pas รฉcht iets wanneer ze het ervaren. Theoretisch leren kan leiden tot goede toetsresultaten, maar het rijke, diepe leren ontstaat door ervaring. De meest waardevolle lessen worden niet geleerd uit boeken, maar door het leven zelf. ๐ŸŒฑย 

Bij Vivere is het onze missie om studenten in aanraking te laten komen met echte ๐’‘๐’“๐’๐’ƒ๐’๐’†๐’Ž๐’†๐’, ๐’–๐’Š๐’•๐’…๐’‚๐’ˆ๐’Š๐’๐’ˆ๐’†๐’ ๐’†๐’ ๐’—๐’†๐’“๐’๐’‚๐’๐’ˆ๐’†๐’๐’”. Dit stimuleert niet alleen hun nieuwsgierigheid maar dient ook als katalysator voor hun innerlijke motivatie.

Een praktijkvoorbeeld:
Twee van onze studenten, beide met een passie voor ICT, vormen de spil van onze ICT-kring. ๐Ÿ’ป Ze tackelen uitdagingen zoals het installeren van computers, optimaliseren van ons wifi-netwerk, en het oplossen van printerproblemen. Hun inzet is onmisbaar.

Geรฏnspireerd door deze affiniteit, stelden we onszelf de vraag: wat als we een techlab zouden hebben? Een plek voor programmeren, design, 3D printen en elektronica. Hiermee creรซren we een verlangen.ย 

Dit idee leidde tot de oprichting van de techlabkring met 7 studenten in de leeftijd 10 tot en met 16 jaar. Met een doel van โ‚ฌ10.000,- om het lab te financieren, organiseerden ze een sponsorloop en crowdfundingactie. Ze onderzochten producten en materialen, doken diep in alle 3D-printer specificaties, budgetteerden, ontwikkelden regels en creรซerden zelfs een cursus voor de hele school.

Na acht maanden hard werken, doorzettingsvermogen en het overwinnen van twijfels, zowel bij studenten (โ€˜๐’‰๐’†๐’• ๐’ˆ๐’†๐’๐’… ๐’Œ๐’๐’Ž๐’• ๐’†๐’„๐’‰๐’• ๐’๐’๐’๐’Š๐’• ๐’ƒ๐’Š๐’‹ ๐’†๐’๐’Œ๐’‚๐’‚๐’“โ€™) als ouders (โ€˜๐’Ž๐’Š๐’‹๐’ ๐’Œ๐’Š๐’๐’… ๐’“๐’‚๐’‚๐’Œ๐’• ๐’ˆ๐’†๐’…๐’†๐’Ž๐’๐’•๐’Š๐’—๐’†๐’†๐’“๐’… ๐’˜๐’‚๐’๐’• ๐’‰๐’†๐’• ๐’˜๐’†๐’“๐’Œ๐’• ๐’๐’– ๐’‚๐’ ๐’›๐’†๐’” ๐’Ž๐’‚๐’‚๐’๐’…๐’†๐’ ๐’†๐’ ๐’†๐’“ ๐’Š๐’” ๐’๐’๐’ˆ ๐’”๐’•๐’†๐’†๐’…๐’” ๐’ˆ๐’†๐’†๐’ ๐’•๐’†๐’„๐’‰๐’๐’‚๐’ƒ'), openden we feestelijk het techlab. Deze reis, van idee tot realisatie, is een krachtig voorbeeld van hoe studenten ervaringsgericht leren op Vivere.

En het leren is nog niet voorbij. Na de opening moesten ze samenwerken en de printers onderhouden. Er gingen dingen stuk en dan moesten ze die weer repareren. Er kwamen meningsverschillen en conflicten. Er werd gelachen, geleerd en gebouwd.ย 

En nu, de uitdaging om de leerervaringen van deze kinderen in een leerlingvolgsysteem te documenteren. Waar begin je met zulke rijke, complexe leerervaringen? ๐Ÿค”ย 

Op de bijgevoegde foto zie je een trotse 11-jarige student die zijn zelf ontwikkelde cursus presenteert aan medestudenten van de middenbouw. Dit is het hart van Vivere.

Over de schrijver
Vivere is opgericht in 2016 door de zussen Mariska en Barbara van den Bosch. Vanuit de wens voor toekomstbestendig, inspirerend onderwijs voor de kinderen van Mariska en de gezamenlijke wens om het onderwijs in Nederland te veranderen zijn zij met zes kinderen en twee leerkrachten gestart in de vleugel van een oud verzorgingshuis in Rotterdam-Zuid. Inmiddels is Vivere drie verhuizingen verder en genieten dagelijks bijna 90 kinderen van democratisch onderwijs op een eigen locatie.
Reactie plaatsen