Brief aan een ouder

Ik hoop dat je een kind hebt dat met plezier naar school gaat. Een kind dat echt gezien en gehoord wordt door zijn/haar meester als compleet persoontje. Ik hoop dat jouw kind die gouden juf getroffen heeft die met zoveel passie weet te vertellen dat iedereen aan haar lippen hangt als ze de lesuitleg doet. Die jouw kind weet te stimuleren om het beste uit zichzelf te halen en zijn/haar passie helpt te ontwikkelen, wat dat ook moge zijn. Ik hoop dat jouw kind van de leerkracht ongelimiteerd vertrouwen meekrijgt in het eigen kunnen. En ik hoop dat jouw kind zijn/haar jeugd ervaart als de onbezorgde, ontspannen, plezierige, ontdekkende en tevens uitdagende tijd die het hoort te zijn.

Maar misschien lig je wel af en toe s ’nachts wakker met een knoop in je maag, omdat je voelt dat het niet per sé slecht gaat met je kind op school, maar ook niet supergoed. Of omdat je je afvraagt of de kennis en vaardigheden waar nu zo veel tijd aan wordt besteed wel relevant zijn voor de 21e eeuwse samenleving waarin zoveel gaat veranderen. Of misschien omdat het plezier in leren wel steeds minder lijkt te worden, de stress en druk rondom toetsen en huiswerk zo hoog is en de ruimte voor creatieve vakken steeds verder beperkt. Dat je je afvraagt of en wanneer jouw kind nou eigenlijk tot bloei gaat komen. En dat je het zat bent om weer een kind naar school te brengen dat eigenlijk niet (meer) wil.

Weet dan dat het ook anders kan. Twee jaar geleden ben ik samen met mijn zus Barbara en een aantal bevlogen leerkrachten een school gestart voor democratisch onderwijs in Rotterdam Zuid. Een school waarin we het kind en zijn/haar ouders centraal hebben gezet. Dit betekent concreet dat ieder kind een gepersonaliseerd leerproces volgt. Geen vast programma met regelmatig testen of toetsen, maar de kinderen bepalen zelf wat, hoe, wanneer en met wie ze leren. Samen met hun coach stellen ze doelen en reflecteren ze daarop. We werken met mooie thema’s en gaan vaak op excursie.

Een korte greep uit onze school:

  • leren vanuit een zelfgestuurd proces (= altijd leren op maat);
  • kinderen oefenen met het nemen van verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun omgeving doordat zij mogen meedenken over het bestuur van de school (regels, lessen, budgetten, excursies, materialen etc.);
  • kleine groepen;
  • geïntegreerde BSO (gegarandeerd plek als je bij Vivere op school zit);
  • 51 weken per jaar open (zelf vakanties en snipperdagen plannen!);
  • verse, biologische catering de hele dag inclusief;
  • zeer regelmatig op excursie (twee keer per maand);
  • interessante vakdocenten en vaklessen.

Op maandag 10 december geven we de laatste informatiebijeenkomst van 2018. We komen graag persoonlijk in contact om je alles over onze bijzondere school te vertellen! Aanmelden kan hier.

Warme groet, mede namens Barbara,

Mariska Mouwen- van den Bosch

Over de schrijver
Vivere is opgericht in 2016 door de zussen Mariska en Barbara van den Bosch. Vanuit de wens voor toekomstbestendig, inspirerend onderwijs voor de kinderen van Mariska en de gezamenlijke wens om het onderwijs in Nederland te veranderen zijn zij met zes kinderen en twee leerkrachten gestart in de vleugel van een oud verzorgingshuis in Rotterdam-Zuid. Inmiddels is Vivere drie verhuizingen verder en genieten dagelijks ruim 100 kinderen van democratisch onderwijs op een eigen locatie.